VOEDING EN HORECA

Je interesseert je voor kwaliteitsvolle voeding. Je vindt het fijn om mensen gastvrij te ontvangen en te verwennen. Het bereiden van gerechten in restaurant en grootkeuken of het bedienen van gasten spreekt je aan. Misschien wil je wel kok, slager of bakker worden of werken in de horeca.

FINALITEIT

RICHTING

INFORMATIE

Dubbele

Horeca

Horeca is een theoretisch-praktische richting in de dubbele finaliteit. Je verkent activiteiten in keuken, restaurant en logiesverstrekking op vlak van uitbatingsvormen, grondstoffen, materieel. Je verwerft de basiskennis en de basisvaardigheden binnen keuken, restaurant, onthaal van gasten. Je hebt
daarbij aandacht voor voedingswaarde en gezondheid, economisch en duurzaam handelen, het plannen en organiseren. Je verkent de wetgeving op vlak van arbeids- en voedselveiligheid en leven deze na. Je oefent in gasten gastvrij bedienen en communiceren in Nederlands, Engels en Frans. Ook  bedrijfseconomische onderwerpen zoals ondernemingsvormen, aan- en verkoopverrichtingen, betaling en inning en de principes van dubbel boekhouden komen aan bod.

Specifieke vorming:

  • toegepaste bedrijfswetenschappen: keuze ondernemingsvorm en inleiding tot boekhouding
  • Frans en Engels: communicatieve vaardigheden
  • Warme en koude basiskeukenbereidingen
  • Gasten ontvangen en bedienen, gerechten en dranken voorstellen en serveren
  • Verkennen logiesverstrekkende bedrijven

Khader volgt in 2A de major Voeding en horeca en dat bevalt hem erg goed. Een job als kok, kelner of sommelier in een restaurant of brasserie spreekt hem wel aan. Ook een job in de keuken, restaurant, bar of het onthaal van een internationaal hotel zou hij wel zien zitten.

Khader zoekt een studierichting waarin de praktijk al aan bod komt. Na het 6de jaar zal hij waarschijnlijk aan de hogeschool een professionele bachelor Hotelmanagement of een graduaat Logies-, restaurant- en cateringmanagement volgen.

Binnen de focus van deze studierichting:

  • je kan theorie combineren met praktijk:
    • je bent in staat om theoretische inzichten te verwerven binnen het domein van de horeca.
    • dit kan je koppelen aan praktijkopdrachten en concrete uitdagingen.
  • je vertrekt bij het leren vanuit concrete voorbeelden en je verdiept je in de wereld van voeding en horeca.
  • wat je geleerd hebt, kan je gebruiken: je gaat praktisch en creatief aan de slag met voeding.
  • je leert om vlot en vriendelijk gasten te ontvangen en te bedienen.
  • je leert samenwerken in een team.
  • dit vind je uitdagend: creatief en flexibel bijleren over technieken, processen en organisatie van alles wat met horeca te maken heeft.
  • fijn-motorische vaardigheden helpen je om je praktijkopdrachten tot een goed einde te brengen.
Basisvorming 3de 4de
Godsdienst 2 2
LO 2 2
Nederlands 4 4
Wiskunde 3 3
Natuurwetenschappen 2 1
Aardrijkskunde 1 1
Geschiedenis 1 1
GFL 1 1
Specifieke vorming 3de 4de
Engels 2 2
Frans 2 2
Horeca 8 9
Keuze school 3de 4de
4 4

Legende:

Leerplan basisvorming voor alle richtingen van de D/A-finaliteit

Richtingsspecifiek leerplan

Deze richting sluit aan bij:

  • Horeca (dubbele)

Wat je hier ziet, is een logisch vervolg. Andere opties zijn ook mogelijk.

Bekijk een infofilmpje van het Vrij CLB Leuven.


Arbeidsmarkt

Restaurant en keuken

Restaurant en keuken is een praktische richting in de arbeidsmarktfinaliteit. Je verkent activiteiten in keuken en restaurant op vlak van uitbatingsvormen, grondstoffen, materieel. Je verwerft de basiskennis en de basisvaardigheden binnen keuken en restaurant. Je hebt daarbij aandacht voor voedingswaarde en gezondheid, economisch en duurzaam handelen. Je oefent in gasten gastvrij bedienen en communiceren in het Nederlands, Engels en Frans.

Specifieke vorming:

  • Warme en koude basiskeukenbereidinge
  • Gasten ontvangen en bedienen, gerechten en dranken voorstellen en serveren (ook in het Frans en Engels)

Sue helpt graag mee in de keuken. Lekkere gerechten, maaltijden of buffetten klaarmaken en opdienen … Dat ziet ze wel zitten. De keuken van een hotel, vakantiepark, bedrijf, ziekenhuis, school of een traiteur spreken haar meer aan dan een restaurant of brasserie. Sue wil graag veel praktijk tijdens haar opleiding. Na het 6de jaar zal ze waarschijnlijk gaan werken. Ze hoorde van een graduaat Logies-, restaurant- en cateringmanagement. Misschien kiest ze daar wel voor na het 6de jaar.

Sergio is een keukenprins. Lekkere gerechten maken en opdienen is zijn droom. Praktijk doet hij veel liever dan theorie. Na het 6de jaar wil hij gaan werken in een sterrenrestaurant maar misschien volgt hij eerst nog een Sense (specialisatiejaar) Sommelier.

Binnen de focus van deze studierichting:

  • je leert graag vanuit de praktijk.
  • je vertrekt bij het leren vanuit concrete voorbeelden en je bouwt van hieruit theoretische basisinzichten op.
  • je leert eerst binnen een veilige, afgebakende (school)omgeving. Geleidelijk aan word je zelfstandiger en kan je zelf de nodige handelingen uitvoeren en uitdagingen aanpakken. Deze groei bouw je geleidelijk aan op.
  • je leert vlot en vriendelijk gasten ontvangen en bedienen.
  • je gaat praktisch en creatief aan de slag met voeding.
  • je leert in een team samenwerken.
  • je ontwikkelt een fijne motoriek.
  • je houdt ervan creatief, flexibel en georganiseerd te (leren) werken.
Basisvorming 3de 4de
Godsdienst 2 2
LO 2 2
Engels en Frans 3 3
Mavo 2 2
Nederlands 3 3
Wiskunde 2 2
GFL 1 1
Specifieke vorming 3de 4de
Restaurant en keuken 13 13
Keuze school 3de 4de
4 4

Legende:

Leerplan basisvorming voor alle richtingen van de A-finaliteit

Richtingsspecifiek leerplan

Deze richting sluit aan bij:

  • Grootkeuken en catering (arbeidsmarkt)
  • Restaurant en keuken (arbeidsmarkt)

Wat je hier ziet, is een logisch vervolg. Andere opties zijn ook mogelijk.

Bekijk een infofilmpje van het Vrij CLB Leuven.